Vijf vragen aan Freerk Ykema

OFS Magazine - editie maart 2021

Waarom bent u ondernemer en wat maakt ondernemer zijn leuk?

Het is geen bewuste keuze geweest maar iets dat op mijn pad is gekomen. Ik werkte in het onderwijs op het Regius College (destijds 2002 GSg Schagen) in Schagen als gymnastiekdocent, remedial teacher en leerlingbegeleider en zag dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hadden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Van het schoolmanagement kreeg ik toestemming om verschillende cursussen te volgen, maar geen enkele vond ik overtuigend en passend voor onze leerlingen dus besloot ik zelf een programma te ontwikkelen: het Rots & Waterprogramma. Het programma werd in Nederland en het buitenland zo’n succes dat ik mijn baan in het onderwijs heb opgegeven en het Rots & Water Instituut heb opgericht.

 

Onze internationale naam is het Gadaku Institute en opereert wereldwijd. Gadaku betekent jongen op weg naar volwassenheid en komt van een aboriginal gemeenschap in Australie waar ik trainingen heb gegeven en zowel met de jongeren als volwassenen heb gewerkt. Wij leiden leraren en mensen werkzaam in jeugdzorg, hulpverlening, maatschappelijk werk enz. op om hun leerlingen of cliënten te kunnen ondersteunen. Wat betreft het onderwijs is Rots & Water een brede, preventieve interventie die schoolbreed voor elk kind kan worden aangeboden. Kinderen die wat extra steun nodig hebben krijgen meer en aangepast op hun ontwikkeling RW begeleiding. En niet onbelangrijk: verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen de effectiviteit van het programma. Iets dat de leraren zelf allang wisten want zij zagen met eigen ogen hoe hun leerlingen vooruit gingen maar voor beslissingsmakers in het onderwijs is wetenschappelijk onderzoek belangrijk omdat zij degenen zijn die hun beleidskeuzes moeten kunnen verantwoorden.

 

Welke tip zou u mensen willen meegeven die ook willen ondernemen?

Volg je hart! Dit was in mijn geval een roep van binnenuit die niet kon worden genegeerd. Elke stap in die richting maakte mij sterker, blijer en gaf mij een diep gevoel van voldoening en zinvolheid.

 

U werkt met de Rots en Water training, wat houdt dit precies in en voor wie is deze training?

Het basisidee van het programma is heel eenvoudig en zelfs voor een kleuter al te begrijpen én te voelen. Soms moet je sterk kunnen staan als een Rots en grenzen aan kunnen geven, en op andere momenten is het beter om Water te zijn om samen tot een oplossing te komen. En de beste keuze maak je als je rust in je lijf en je hoofd hebt. Je begint al met de kleinsten op school vanaf 4 jaar oud en leert ze hoe ze samen kunnen spelen. Samen kunnen spelen wordt later samen kunnen werken en uiteindelijk samen kunnen leven in een veranderende, multiculturele samenleving. Het programma is inmiddels zo ver doorontwikkeld dat het voor elke leeftijd van 4 tot 18+ een programma heeft ontwikkeld. Ook voor kinderen en jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben wij programma’s ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan kinderen en jongeren met een fysieke of verstandelijke beperking, met autismespectrumstoornissen enz.

 

 

Wat is het meest inspirerende advies dat u ooit heeft gekregen, en waarom?

Ik ben als student aan de Sportacademie enorm geinspireerd door de ideeën van Abraham Maslow (psycholoog) die één van de grondleggers is geweest van de humanistische psychologie. Hij presenteerde vrij kort na de WO II een positief mensbeeld.  Het maakte het mogelijk om met andere ogen naar het gedrag van kinderen te kijken en een positievere relatie met hen op te bouwen. Die positieve benadering heb ik altijd in mijn lessen centraal gesteld en is ook de basis van het Rots en Water programma.

 

Hoe ziet u de toekomst van Gadaku Institute/Rots en Water NL?

Wij hebben tot nu toe in zo’n 15 landen trainingen en presentaties verzorgd waaronder Nieuw Zeeland en Australie, Taiwan en China, Peru, Afrika, Europa en ons basishandboek is in 8 talen verkrijgbaar. Ik verwacht dat RW zich nog verder zal gaan verspreiden en hoop dat het in Nederland een vast onderdeel van het onderwijsaanbod zal gaan worden.

Freerk Ykema Freerk Ykema