Laaggeletterdheid onder klanten én eigen werknemers

Bron: gemeente Schagen

Nederland kent op dit moment zo’n 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben zij vaak ook moeite met digitale vaardigheden. Veel bedrijven houden daar nog te weinig rekening mee in hun communicatie richting klanten én eigen werknemers. 


”Word taalvriendelijker!”

Het levert bedrijven veel op om taalvriendelijker te worden. Het zorgt voor korter en beter contact met klanten, veiligere situaties op de werkvloer én medewerker gaan beter en meer presteren.” Als bedrijven taalvriendelijker worden, zijn ze daarmee toegankelijk voor iedereen. Er moeten echt nog grote stappen gezet worden in het Nederlandse bedrijfsleven. Want ook onder klanten en werknemers komt veel laaggeletterdheid voor.


Taboe 

Het is verrassend hoe weinig heel veel Nederlanders over laaggeletterdheid weten. Dat is ook niet heel gek. Veel mensen praten er niet graag over. Het is een vergeten groep, nou ja, groep… 2,5 miljoen mensen is een groot deel van de samenleving. Bedrijven houden nog te weinig rekening met hen.

Vanuit het Taalakkoord Noord-Holland Noord gaat Renate van der Laan als bedrijvenbezoeker langs bij werkgevers om te kijken hoe laaggeletterdheid onder hun medewerkers aangepakt kan worden. Renate gaat in gesprek met werkgevers over hun werknemers die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/ of digitale vaardigheden. Zij kan onder andere helpen bij het maken van een plan van aanpak. Denk aan taaltrainingen voor medewerkers, maar ook tips over eenvoudig taalgebruik en simpel schrijven. De doelgroep zijn de medewerkers die Nederlands als eerste taal hebben, die noemen we ook wel NT1’ers. Bedrijven uit Noord-Holland Noord die informatie, advies of ondersteuning willen, kunnen zich aanmelden via info@taalakkoordnhn.nl (mailto:info@taalakkoordnhn.nl).

Voor meer informatie is Renate te bereiken op 06 22 85 08 55

 

Bron: gemeente Schagen (https://www.schagen.nl/home/nieuws_43640/item/laaggeletterdheid-onder-klanten-en-eigen-werknemers_52439.html)

Laaggelettertheid Laaggelettertheid
Renate aug20 Renate aug20