Cumela, LTO Noord HLS en OFS agribusiness waarschuwen voor vlotbruggen

Bron: Nieuwe Oogst

Uit een proef blijkt dat er geregeld te zwaar verkeer over de vlotbruggen in het Noord-Hollandse ’t Zand, Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug. LTO Noord en Cumela roepen daarom boeren en loonwerkers op hun landbouwcombinaties vaker te wegen.

De landbouworganisaties voerden de afgelopen tijd gesprekken over de drijvende, beweegbare bruggen over het Noordhollandsch Kanaal met vertegenwoordigers van WaakSaam. Deze organisatie beheert in opdracht van provincie Noord-Holland onder meer bruggen, vaarwegen en wegen in de Kop van Noord-Holland. Zij plaatste als proef wegingssensoren op een van de monumentale vlotbruggen in het gebied.

Wanneer je met meer massa over de brug rijdt, neem je een behoorlijk risico, stelt loonwerker en teler Jan Jaap Hoogland uit Burgervlotbrug. Hij zit namens Cumela en de agribusinessafdeling van de Ondernemers Federatie Schagen aan tafel met WaakSaam.

’Een collega-loonwerker reed met een landbouwvoertuig van 18 ton over de brug in ’t Zandt, terwijl op die brug maximaal 9 ton is toegestaan. Hij kreeg een onwijs hoge boete van 1.000 euro’, geeft Hoogland aan. Maar niet alleen het risico op een boete is er. Als het fout gaat, ligt de brug er vaak maandenlang uit voor onderhoud. ’Dan moeten we constant omrijden. Daar zit niemand op te wachten.’

Instructies boeren en loonwerkers

De eigenaar van het gelijknamige loonwerkbedrijf ontwikkelde de afgelopen tijd instructies voor boeren en loonwerkers om schade aan de bruggen zoveel mogelijk te voorkomen. Een van de belangrijkste punten voor deze bestuurders is om het voertuig te wegen, voordat ze de brug over gaan.

’Meten is weten. Nog veel te weinig boeren en loonwerkers zijn op de hoogte van de gegevens van hun voertuig voordat ze de brug over rijden. Er wordt onvoldoende gemeten, terwijl dat bij verschillende agrogerelateerde bedrijven in de buurt wel mogelijk is’, beklemtoont Hoogland.

Ook vooraf de breedte meten van het voertuig is van wezenlijk belang, stelt hij. ’Het smalste gedeelte van bijvoorbeeld de Burgervlotbrug is 3,05 meter. Machines met een werkbreedte van 3 meter zijn vrijwel altijd breder dan 3 meter en kunnen er dus niet overheen. Wij moeten met zaaimachines altijd omrijden.’

Niet afremmen

Bovendien waarschuwt de loonwerker ervoor om op het vlot niet onnodig op te trekken of abrupt te remmen. ’Het vlot hangt in kabels. Wanneer opgetrokken of geremd wordt, dan belast dat de kabels te veel.’ Het instellen van een snelheidslimiet van bijvoorbeeld 4 kilometer per uur en in het midden van de brug rijden zijn ook tips.

Hoogland gaat er vanuit dat nadat per 1 januari de kentekenplicht is ingevoerd in de agrarische sector, handhavers sneller een bekeuring kunnen uitdelen. ’Nu is het nog de groene trekker met rode wielen die met te veel gewicht de brug over reed. Straks wordt het veel gemakkelijker om de gegevens van de eigenaar van het voertuig te achterhalen.’

Het (landbouw)verkeer zou enorm geholpen zijn met een vaste oeverbinding, stelt Hoogland. ’Hiervoor pleiten wij al jaren, maar er schijnt geen geld voor te zijn. Dat is jammer. Met vlotbruggen houd je altijd beperkingen.’

 

 

Bron: Cumela en LTO Noord waarschuwen voor vlotbruggen - Nieuwe Oogst (https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/11/11/cumela-en-lto-noord-waarschuwen-voor-vlotbruggen)

vlotbrug- vlotbrug-