De toekomst van het Makado

Henk van Zanten geeft uitleg

Als voorzitter neem ik u, namens de Vereniging van Winkeliers Activiteiten, graag mee in de ontwikkeling van het Makado winkelcentrum...

In de beginjaren 70 van de vorige eeuw is het centrum gebouwd en het was vanaf het begin een succes. Zo’n mooi en groot centrum in een betrekkelijk kleine plaats als Schagen. Kon dat wel? De ontwikkelaars hadden goed in de gaten dat de regiofunctie van de stad sterk was. Later kom ik daar nog op terug. Dat was de reden dat de financiers het aandurfden en dat er vanaf die tijd (bijna) geen panden lang leeg hebben gestaan. Met z’n historisch centrum met de Gedempte Gracht en de Markt heeft Schagen in de afgelopen decennia veel aantrekkingskracht laten zien. Sinds het begin in de jaren 70 zijn er wel wat kleine aanpassingen gedaan maar nu werd het hoog tijd voor een grote renovatie. De plannenmakerij heeft redelijk lang geduurd maar op dit moment beweegt alles.

We tekenen maart 2022. Het winkelcentrum zit nu op z’n dieptepunt. Overal wordt gewerkt. Er is veel lawaai. De kachels doen het nog niet goed en ga zo maar door. De Schagenezen heb ik horen zeggen: het moest eerst een troep worden voordat het mooi is. Ik kan u vertellen, heb de plaatjes gezien, dat het heel mooi wordt. U kunt ook een indruk krijgen hoe het wordt. Op schermen in het winkelcentrum wordt het getoond.

Traffic builders
In de tweede helft van 2022 zal de uitbreiding en vernieuwing van de Lidl en Albert Heijn gerealiseerd worden. Dan wordt het nieuwe beeld nog meer zichtbaar. Ondertussen worden in de bestaande gangen van het winkelcentrum alle zaken welke moeten worden vernieuwd aangepakt. U zult door de eigenaar en de verhuurder niet teleurgesteld worden welk winkelaanbod er zal komen. De reeds genoemde AH en Lidl zullen de “traffic builders” zijn maar ik doe daarmee de rest te kort want de kracht zit in het geheel en dat belooft wat. We krijgen bijvoorbeeld een markthal met een mooie ambachtelijke uitstraling en een aanbod van alle verse artikelgroepen daarin. Wie heeft zoiets in de regio?

Het is terecht dat de eigenaar zo’n grote investering aandurft in Schagen. In de coronatijd is gebleken dat de winkelstraten in de grote steden het heel moeilijk hebben. De klanten durven niet meer massaal te shoppen. Volle Kalverstraten enz. zijn voorlopig of misschien wel voor altijd uit beeld. De regionale winkelcentra, als in Schagen, hebben hun kracht behouden en zelfs licht uitgebouwd.

Zure appel
Daaraan voegen we toe dat het Makado compleet gerenoveerd is. Dat geheel, samen met de ondernemers in de rest van het centrum en onze mooie horeca op de Markt, zal een grote aantrekkingskracht op de inwoners van Schagen en de hele regio hebben. De krachten van de beide winkeliersverenigingen en de horeca worden samengevoegd om een sterke promotie te maken voor Schagen Marktstad. Al met al moeten we nog even in de zure appel bijten voordat het zoete komt! Trouwens, de eigenaar is nog op zoek naar een ondernemer met een leuk plan voor een winkel,wel of niet met horeca. Een belangstellende weet de weg vast wel te vinden.

In de periode na 2022 komt er nog een uitdaging op ons af en dan gaat het over de koopavonden en de koopzondagen. Het lijkt er op dat de koopavonden de langste tijd hebben gehad maar daarover later meer.

Henk van Zanten

2397e-int0002. Impressie Markthal 2 2397e-int0002. Impressie Markthal 2
2397e-int0003. Impressie Passage 2 2397e-int0003. Impressie Passage 2