RDW moet nog 25.000 aanvragen afwerken

Bron: Cumela

De RDW heeft het grootste deel van de 748.000 aanvragen voor registratie van (land)bouwvoertuigen afgehandeld. Op 1 januari 2022 stonden er nog 117.000 aanvragen in behandeling, dat is inmiddels gedaald naar nog ongeveer 25.000 stuks.

Deze 25.000 aanvragen zijn vaak wel de lastiger gevallen. Er ontbreekt voertuiginformatie waardoor registratie niet mogelijk is. Vaak gaat het om het ontbreken van het juiste voertuigidentificatienummer (VIN), twijfel over het opgeven VIN of een niet origineel typeplaatje. Zonder een VIN kan een voertuig niet geregistreerd worden. Ook kan er twijfel zijn of het wel een echt zelfbouw voertuig is.

Identiteitsonderzoek en VIN-inslag

Als er bij de RDW twijfel is over het opgegeven VIN, typeplaatje of zelfbouw voertuig ontvangt de aanvrager een brief. Daarin wordt de voertuigeigenaar gevraagd om een keuringsafspraak te maken bij de RDW voor een identiteitsonderzoek en inslag van het VIN. Een keuringsafspraak kan gemaakt worden door hier te klikken op Aanvraag identiteitsonderzoek en inslag VIN voor (land)bouwvoertuigen op de website van RDW. De kosten van een identiteitsonderzoek bij onleesbare/onvindbare VIN zijn €44,50 per voertuig en (her)inslag  van VIN eveneens €44,50 per voertuig.

Bestaand getrokken materieel van voor 1 januari 2021 is niet registratieplichtig. Je kunt er dan ook voor kiezen om deze aanhangwagens niet te registreren, zodat een identiteitsonderzoek en VIN-inslag niet nodig is. Gevolg is wel dat je met deze ongeregistreerde aanhangwagens niet harder dan 25 km/u mag rijden.

Keuringslocatie kiezen

Bij aanvraag kun je een voorkeur aangeven waar het identiteitsonderzoek en de VIN-inslag moet gebeuren. Dit kan op een centraal gelegen plaats zonder voorrijkosten, op een dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation zonder voorrijkosten of een onderzoek aan huis met voorrijkosten. De keuzemogelijkheden zijn gedaan om ver rijden met (land)bouwvoertuigen zo veel mogelijk te voorkomen.

RDW neemt contact op

Na de keuringsafspraak nemen medewerkers van één van de RDW-keuringstations telefonisch contact met je op. Onder meer om de keuringslocatie af te stemmen.

Voor een VIN-inslag zijn er drie mogelijkheden:

bij een RDW-keuringsstation;

bij de aanvrager aan huis;

op een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand van het woonadres van de aanvrager. Bijvoorbeeld bij een landbouwmechanisatiebedrijf.

Voor- en nadelen locaties

Het voordeel van een VIN-inslag aan huis is natuurlijk dat je nergens heen hoeft te rijden met het voertuig. Zeker als je meerder voertuigen hebt voor identiteitsonderzoek en VIN-inslag is dit handig. Wel worden er voorrijkosten van éénmalig € 114,00 berekend. Voor inslag aan huis maakt de RDW logische routes, zodat op één dag zoveel mogelijk adressen kunnen worden bezocht. Dit betekent wel dat niet de oudste aanvraag het eerst aan de beurt is.

Is het geen probleem om met het voertuig te rijden, dan kunt je bij de aanvraag voor het identiteitsonderzoek en inslag VIN kiezen voor een RDW-keuringsstation of een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand van de aanvrager. Deze laatste optie is alleen beschikbaar als er voldoende aanvragers in die regio zijn om een dag(gedeelte) te vullen. Na het identiteitsonderzoek en VIN-inslag wordt het (land)bouwvoertuig direct geregistreerd en ontvangt je enige tijd later het kentekenbewijs. De registratie van deze voertuigen kost nog steeds € 18,00 per voertuig. Totaal bedragen de kosten van het identiteitsonderzoek, (her)inslag VIN en registratie € 107,00 per voertuig, zonder de eventuele voorrijkosten.

Nog geen reactie van RDW

Regelmatig komen er bij Cumela telefoontjes binnen dat er op de aanvraag voor een identiteitsonderzoek nog geen reactie van de RDW is gekomen. Dat kan dus komen doordat je bedrijfsadres nog niet in een logische route ligt, of dat er nog niet voldoende aanvragers in de regio zijn. Daarnaast zijn de wachttijden ook langer door het hoge aanbod aan (land)bouwvoertuigen. De langere wachttijd is geen reden tot zorg. Nog steeds verwacht de RDW alle aanvragen voor 1 juli 2022 te kunnen behandelen.

1 juli 2022

Formeel moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen op 1 januari 2022 zijn geregistreerd. Door het grote aantal aanvragen in november en december 2021 is dat niet mogelijk. Met het Openbaar Ministerie is afgesproken dat de politie tot 1 juli 20221 nog niet controleert of een gemotoriseerd (land)bouwvoertuig is geregistreerd en een kentekenbewijs heeft. Cumela heeft er daarom bij de RDW op aangedrongen om in ieder geval bij alle aangevraagde landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid voor 1 juli 2022 een identiteitsonderzoek en VIN-inslag uit te voeren en te registeren. Vanaf 1 juli 2022 moet je bij controle het kentekenbewijs van een landbouwtrekker of zelfrijdende machine kunnen tonen.

Getrokken materieel

Ook als het identiteitsonderzoek en VIN-inslag onverhoopt niet voor 1 juli 2022 is gedaan, kun je met bestaand getrokken materieel toch blijven rijden. Als het trekkende voertuig een gele kentekenplaat voert, moet het getrokken materieel wel een witte volgplaat voeren.

Verzekering informeren

Is de registratie afgerond en heeft je het kentekenbewijs ontvangen? Vergeet dan niet om het kenteken, de meldcode en datum tenaamstelling van je (land)bouwvoertuig door te geven aan je verzekeraar. Een bedrijfsverzekering voldoet niet meer. Zet ook de benodigde kentekenplaat goed vast aan de achterkant, jaarlijks worden namelijk duizenden platen gestolen.

 

Bron: Cumela (https://www.cumela.nl/nieuws/nieuws/rdw-moet-nog-25000-aanvragen-afwerken)

Cumela Cumela