In het retailvakblad RetailTrends heeft de Rabobank een blog geschreven over de de kansen van robots en kunstmatige intelligentie (AI) bij het aanvullen van de kracht van de mens op de winkelvloer. Retail is mensenwerk, zolang er voldoende en goede mensen beschikbaar zijn.
De arbeidsmarkt wordt steeds krapper, de vergrijzing neemt toe en de consumentenvraag blijft veranderen. Retailers moeten desondanks hun concurrentiepositie behouden en het liefst versterken. Robots en kunstmatige intelligentie (AI) zijn een aanvulling op de zeer belangrijke factor op de winkelvloer: de mens. Een van de grootste uitdagingen is de acceptatie en adoptie van technologie door de klant. Een andere is de integratie en implementatie van de technologie in de winkelomgeving. Een derde is de impact van technologie op de o zo belangrijke menselijke factor in de fysieke detailhandel.
Dit alles vraagt om een zorgvuldige afweging van de balans en de gevolgen voor werkgelegenheid, arbeidsvoorwaarden, opleidingen en de motivatie en tevredenheid van medewerkers. AI en robots gaan de mens zeker niet volledig vervangen. Het wordt dan ook niet de vraag óf mens óf machine, maar vooral: hoeveel mens en hoeveel machine?
Hele artikel lezen?! Zie onderstaand.