ProRail vernieuwt grote stukken van het spoor tussen Heerhugowaard en Den Helder van 19 januari tot en met 1 februari 2026. Ook updaten we het beveiligingssysteem. NS rijdt in deze periode bussen in plaats van treinen.
Werkzaamheden op een rij
In die 14 dagen bundelen we zoveel mogelijk werkzaamheden om de overlast te beperken, vertelt Theo Nadort, projectmanager bij ProRail: “VolkerRail vernieuwt, in opdracht van ProRail, tussen Heerhugowaard en Schagen alle 10.000 dwarsliggers. Maar we vervangen ook van bijna twee kilometer delen van het spoor of vervangen alles wat er ligt. In Schagen vernieuwen we twee spoorwegovergangen volledig, namelijk de Zuiderweg en de Nes en we vernieuwen vijf wissels op het station.”
“Tussen Schagen en Anna Paulowna vervangen we alle bevestigingsmiddelen en op station Anna Paulowna werken we aan het spoor en het overpad op het station. Tot aan Den Helder vervangen we het beveiligingssysteem. Dat krijgt een update. We werken dag en nacht door. Kortom: we zitten niet stil”, aldus Theo.
NS zet bussen in
Van 19 januari tot en met 1 februari rijdt NS bussen in plaats van treinen op het traject Heerhugowaard-Den Helder. De precieze dienstregeling van de bussen is eind december in de reisplanners te vinden.
Regio verdient goed onderhouden spoor
“De kop van Noord-Holland verdient goed onderhouden spoor”, zei toenmalig regiodirecteur van ProRail Harro Homan vorig jaar bij de aankondiging van grote werkzaamheden. Theo onderschrijft dat: “Veel mensen in de regio zijn afhankelijk van de trein. Denk aan scholieren, forenzen, maar ook bezoekers van de marine en Texel. Om het treinverkeer betrouwbaar te houden, is onderhoud noodzakelijk.”
Daarvoor moeten we regelmatig terugkomen. Theo: “Niet al het werk is in één keer uit te voeren, daarvoor zijn de klussen te groot. Soms kun je logistiek werkzaamheden niet tegelijk uitvoeren, maar ook aannemers hebben niet een oneindige voorraad aan personeel. Daar moeten we telkens een afweging in maken.”
Veel meer werkzaamheden
Die afwegingen spelen in het hele land. Op dit moment zijn we bezig met een grote vernieuwingsslag van het spoor. Dat doen we continu, maar elke 40 jaar nog meer dan anders. Het Nederlandse spoor stamt veelal van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo’n veertig jaar mee. Daarom is er nu op veel plekken een tweede ronde groot onderhoud nodig. Ook in Noord-Holland.
Toelichting van gemeente Schagen:
De gemeente wil u over het volgende informeren. In de periode van 19 januari tot en met 1 februari rijden er geen treinen tussen Den Helder en Heerhugowaard. Prorail gaat in deze periode groot onderhoud aan het spoor uitvoeren. In de bijlage kunt u op hoofdlijnen zien wat zij gaan doen. Gezien de grote impact stuur ik u deze informatie toe. Er komt in deze periode vervangend busvervoer, maar hoe dat precies geregeld wordt is op dit moment nog niet bekend bij de gemeente. In een later stadium zal dat wel het geval zijn. De overwegen in de gemeente worden ook aangepakt, zoals die in Nes, Hoep en de Zuiderweg. Deze zijn daarom ook gedurende een tijd buiten gebruik.
Bron: ProRail
Aangeleverd door: Gemeente Schagen






