Check of u staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne!

Vanaf 1 mei 2018 gelden er nieuwe regels.

Gepubliceerd: 07-10-2017

Door aangescherpte eisen worden bepaalde (vak)diploma’s niet meer automatisch als voldoende bewijs van kennis en inzicht van sociale hygiëne erkend. Het kan dus zijn dat u of uw medewerker wel op een Drank- en Horecawetvergunning staat, maar niet staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. U kunt tot 1 mei 2018 alsnog deze registratie aanvragen.

Als u na 1 mei 2018 niet staat registreerd, loopt u kans dat u uw vergunning niet kunt verlengen of een nieuwe vergunning niet kunt aanvragen. In dat geval moet u (opnieuw) het examen Sociale Hygiëne doen.

 

Wat is er aan de hand?

In de Drank- en Horecawet staat dat leidinggevenden moeten beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne. Een Verklaring Sociale Hygiëne (sinds 2016 een Diploma Sociale Hygiëne) is daarvoor altijd voldoende geweest en nu nog steeds. Tot 2015 waren ook bepaalde (vak)diploma’s die u of uw medewerkers kregen via mbo of hoge hotelschool voldoende. In het verleden werden daarom leidinggevenden door gemeenten op de Drank- en Horecavergunning bijgeschreven op basis van bijvoorbeeld hun Middelbare of Hoge Hotelschooldiploma. De waardering van die (vak)diploma’s is veranderd.

Aangepaste eisen

In 2015 zijn de eisen die worden gesteld aan de bewijsstukken van kennis Sociale Hygiëne door de staatssecretaris van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangescherpt. Dit betekent dat (vak)diploma’s die vroeger voldoende waren, nu niet meer automatisch als voldoende bewijs van kennis van Sociale Hygiëne gelden.

Overgangsregeling tot 1 mei 2018

De Landelijke Examencommissie van SVH heeft een overgangsregeling ingesteld. Tot 1 mei 2018 kunt u op basis van uw (vak)diploma alsnog het Diploma Sociale Hygiëne aanvragen en u laten bijschrijven in het Register Sociale Hygiëne. Daarna vervalt deze mogelijkheid.

Gemeenten zijn geïnformeerd

Alle gemeenten hebben een brief gekregen over de meeste recente regelgeving met betrekking tot het Register Sociale Hygiëne. Na 1 mei 2018 zullen gemeenten dus ook strenger gaan kijken naar de registratie van de leidinggevenden in het register: zonder Verklaring/Diploma Sociale Hygiëne geen bijschrijving op de Drank- en Horecavergunning.

Wat betekent dit voor u? Wat moet u doen?

Check of u en uw leidinggevenden in het Register Sociale Hygiëne staan. Als u in dit Register staat, hoeft u niets te doen. Staat iemand niet in het register, ga dan na wat de situatie van die persoon is. Beschikt de persoon wel over een (vak)diploma? Controleer dan of deze recht geeft op een inschrijving in het register. Als dit het geval is, dan kunt u via de website van het SVH het SVH Diploma Sociale Hygiëne aanvragen en alsnog de inschrijving in het Register regelen. De kosten hiervan zijn 58 euro, inclusief btw.

Waar kunt u controleren of u en uw leidinggevenden juist staan ingeschreven?

Op de website van het SVH kunt u het Register Sociale Hygiëne raadplegen.

Hoe weet u of uw diploma recht geeft op het SVH Diploma Sociale Hygiëne?

Op de website van het SVH vindt u een lijst met diploma’s. Heeft u zo’n diploma, dan kunt u tot 1 mei 2018 dus alsnog inschrijving in het register krijgen.

 

Bron: KHN - https://www.khn.nl/nieuwsberichten/2017/08/check-of-u-staat-ingeschreven-in-het-register-sociale-hygiene

 

Overig nieuws


10-09-2025 - SAVE THE DATE - Jaarvergadering OFS op donderdag 30 oktober
10-09-2025 - Nazomeren in Strand & Land, zet jouw onderneming in de spotlights!!
10-09-2025 - Slapeloze nachten! De btw verhoging raakt iedereen.
10-09-2025 - Ontwikkelingen Ondernemerskoepel Kop van Noord-Holland
09-09-2025 - Kom zondag 14 september lekker dwalen in het Maïs- en Zonnebloemdoolhof!
09-09-2025 - UITNODIGING - Loontransparantie & Gelijkwaardig Werk, 14 oktober!
02-09-2025 - Trainings- en workshopaanbod van Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland
28-08-2025 - Drugsemmer voor ondernemers in het buitengebied - week van de veiligheid
28-08-2025 - Zonnige start voor het Maïszonnebloemdoolhof bij Land van Fluwel
28-08-2025 - Technische inspectie vlotbruggen ’t Zand en St. Maartensvlotbrug 22 augustus en 2 september
28-08-2025 - Zijperbrug gestremd van 28 september t/m 4 oktober 2025 i.v.m. werkzaamheden - gemeente Schagen
28-08-2025 - Ondernemersinformatie over tijdelijke afsluiting kruising Poolster – Heerlijkheid – Dergmeerweg in Warmenhuizen
28-08-2025 - ONHN OndernemersCafé bij Potjepadel, 10 september
28-08-2025 - Sectoroverleg augustus 2025 - OFS Agribusiness
25-07-2025 - Inventarisatie interesse huisvesting arbeidsmigranten 't Zand
24-07-2025 - UITNODIGING - Samen sterk voor een duurzame toekomst
24-07-2025 - NRD Omgevingsvisie provincie Noord-Holland ter inzage en concept-richtingen en ambities vastgesteld
23-07-2025 - MKB Toegankelijke Route
18-07-2025 - Afsluiting Dergmeerweg vanwege aanleg Largas
14-07-2025 - SAVE THE DATE - Jaarvergadering OFS op donderdag 30 oktober
14-07-2025 - Belangstellingspeiling realiseren van appartementen voor nieuwe medewerkers
14-07-2025 - Burgervlotbrug weer in gebruik
14-07-2025 - Sectoroverleg juni 2025 - OFS Industrie & Bedrijven
10-07-2025 - Heb jij je al aangemeld voor het Ondernemerspanel van VNO-NCW en MKB-Nederland?
10-07-2025 - Provincie en gemeenten vragen aandacht voor balans tussen Defensieplannen en leefomgeving
03-07-2025 - College gemeente Schagen en OFS op bezoek bij Kraakman BV 't Zand
03-07-2025 - Cheque voor verduurzaming bedrijventerrein Lagedijk
03-07-2025 - De projectideeën stromen binnen bij Regio Deal NHN!
03-07-2025 - Het leek zo’n nette huurder…
03-07-2025 - Zet de nieuwe KBBBD data in de agenda!
03-07-2025 - Aanmelden voor veiligheidstrainingen voor vakantieparken nu mogelijk!

Laatste nieuws

Tagcloud


  • agribusiness
  • bedrijven
  • bijeenkomst
  • detailhandel
  • horeca
  • ibs
  • ofs
  • recreatie
  • schagen
  • werkzaamheden

Zoeken in nieuws


Zoek

Contactgegevens

OFS - Ondernemers Federatie Schagen
Postbus 407
1740 AK Schagen
t: 0622191144
info@ondernemendschagen.nl

Routeplanner

Wilt u de nieuwsbrief van OFS ontvangen?



 

Downloads


Klik hier voor een overzicht van alle downloads

 

Contact


  • OFS - Ondernemers Federatie Schagen
  • Postbus 407
  • 1740 AK Schagen
  • info@ondernemendschagen.nl

KvK-nummer 58943811
IBAN: NL31RABO0128038624

Meer informatie?



Zoeken


Nieuws


  • SAVE THE DATE - Jaarvergadering OFS op donderdag 30 oktober

    vanaf 18:00 uur
  • Nazomeren in Strand & Land, zet jouw onderneming in de spotlights!!

    Aangeleverd door: Kees de Wit, voorzitter OFS sector Recreatie & Toerisme
  • Slapeloze nachten! De btw verhoging raakt iedereen.

    Aangeleverd door: KHN Schagen


Campagne


 

Partners


Noordkop Centraal
Gemeente Schagen

 

Copyright 2025 - OFS - Ondernemers Federatie Schagen
Inloggen | Ziber Website